Zdrowie psychiczne Polaków – w jakiej jest kondycji i jak o nie dbać?

W naszym kraju zdrowie psychiczne wciąż pozostaje tematem tabu. Niechętnie opowiadamy innym o swoich odczuciach czy wątpliwościach dotyczących naszego zdrowia psychicznego w obawie, że zostaniemy wykluczeni z grupy społecznej. Stygmatyzacja osób borykających się z problemami i chorobami psychicznymi sprawia, że o pomoc do specjalistycznych poradni psychologicznych wciąż zgłaszamy się zbyt późno, albo… wcale – co przyczynia się często do pogorszenia stanu zdrowia. Tymczasem rozpoczęcie terapii u psychoterapeuty lub leczenia u psychiatry może mieć zbawienny wpływ na nasze zdrowie i poprawę jakości życia. 

Wpływ pandemii na zdrowie psychiczne Polaków – czyli ofiary koronawirusa, których nie zobaczymy w statystykach

Spróbujmy na moment zapomnieć o pandemii wywołanej przez Covid-19 i przyjrzyjmy się zachowaniom Polaków. Odpowiedź przeciętnego rodaka na pytanie “Jak się masz?” stała się tematem licznych żartów. Postrzegaliśmy się jako naród “narzekaczy” stanowiliśmy zupełne przeciwieństwo obywateli USA – bo przecież nikt mieszkający w kraju nad Wisłą nie śmiałby powiedzieć, że ma się świetnie. Dziś taka odpowiedź już coraz rzadziej postrzegana jest jako rodzaj “narodowej przekory”, a raczej jest niepokojącym świadectwem tego, że zdrowie psychiczne Polaków uległo znacznemu pogorszeniu. 

Już w 2013 roku prof. nadzw. dr hab. med. Janusz Heitzman prognozował, że w ciągu 15 lat stan zdrowia psychicznego znacznie pogorszy się, a choroby psychiczne będą stanowić główny powód niesprawności życiowej – dotyczyło to nie tylko mieszkańców Polski, ale całego świata. W ujęciu globalnym na stan zdrowia psychicznego osób dorosłych ma przede wszystkim dynamiczny tryb życia, zbyt mała ilość wypoczynku i snu, a także nieustanne życie w stresie. W Polsce jako dodatkowe czynniki można wymienić niepokojącą sytuację gospodarczo-polityczną i ekonomiczną. Czy wiecie, że już wówczas znaczna część Polaków określała warunki życia w naszym kraju jako trudne i mające negatywny wpływ na stan zdrowia psychicznego? A nikt jeszcze nie spodziewał się, że będziemy mieć do czynienia z tak niezwykłym doświadczeniem, jakim była pandemia…

Lęk, strach o życie najbliższych, osamotnienie, poczucie bezradności – w czasie pandemii towarzyszyły nam różne emocje. Nic dziwnego, była to sytuacja zupełnie nowa, na którą nikt nie był przygotowany. W związku z wprowadzonymi obostrzeniami wiele osób zostało odizolowanych od swoich bliskich, wiele osób straciło bliskie osoby na skutek choroby. Ten wyjątkowy i trudny czas na zawsze zmienił kondycję psychiczną Polaków, o czym bezlitośnie mówią statystyki. Według badań przeprowadzonych przez UCE RESEARCH i SYNO Poland ponad 40% Polaków zauważa pogorszenie swojego stanu zdrowia psychicznego w okresie pandemii. Większość ankietowanych przed pandemią nigdy nie uczęszczała na psychoterapię i nie korzystało z pomocy psychologa, czy psychiatry. 

Jak dbać o zdrowie psychiczne na co dzień? Porady specjalistów z poradni psychologicznej w Łodzi

W utrzymaniu dobrej kondycji psychicznej kluczową rolę odgrywa profilaktyka, a także podjęcie szybkich działań, w przypadku wystąpienia niepokojących objawów. Najważniejsze, by w momencie, gdy zauważymy u siebie (lub bliskiej nam osoby) długotrwałe obniżenie lub wahania nastroju, stany lękowe, uczucie ciągłego stresu, zgłosić się do poradni psychologicznej. Odpowiednio prowadzona psychoterapia indywidualna pozwoli zrozumieć swoje uczucia i nauczy radzenia sobie z nimi w trudnych sytuacjach. 

Dla utrzymania dobrego stanu psychicznego niezwykle ważna jest odpowiednia dawka wypoczynku w ciągu dnia. Dbajmy o to, by regularnie się wysypiać, a także by nasz sen był dobrej jakości (unikamy “niebieskich ekranów” na co najmniej 2 godz. przed snem). 

Pamiętajmy o momentach relaksu – życie w ciągłym stresie to jedna z głównych przyczyn chorób psychicznych, autoimmunologicznych i nowotworowych!

Nie bez znaczenia dla naszego zdrowia psychicznego jest codzienny tryb życia. Warto do swojego planu dnia wprowadzić jakąś aktywność fizyczną. To nie musi być wymagający trening na siłowni – dobierz rodzaj aktywności i jej intensywność do swoich potrzeb i możliwości. Możesz iść pobiegać, popływać, a nawet wybrać się na spacer po parku – regularna aktywność fizyczna (minimum 3 razy w tygodniu) zmniejsza ryzyko depresji, a także łagodzi jej objawy. 

Niezwykle istotne w dbaniu o zdrowie psychiczne jest unikanie używek, a także dobre odżywianie. Alkohol i narkotyki pogłębiają objawy depresji i innych chorób psychicznych. Warto także zauważyć, że stan zdrowia psychicznego mogą także pogarszać niedobory witamin i minerałów. Dbajmy by w codziennej diecie znalazły się produkty zawierające m.in. kwasy Omega-3, magnez, cynk, witaminę D. 

Poradnia psychologiczna Ego w Łodzi – dbamy o Twoje zdrowie

Jeżeli mimo wszystko wciąż źle się czujesz – nie wahaj się i nie bój się zgłosić po pomoc do specjalisty. W poradni psychologicznej Ego w Łodzi możesz porozmawiać z doświadczonymi i empatycznymi psychoterapeutami, którym możesz zaufać. Pamiętaj, że działania podjęte we wczesnym stadium zwiększa szanse na lepszy efekt leczenia. 

Masz wątpliwości, czy to dobry moment? Umów się na wizytę u psychologa lub psychiatry w naszej poradni Ego w Łodzi. 

EGO Poradnia Psychologiczno-Psychiatryczna w Łodzi

ul. B. Limanowskiego 194/196

Telefon: 691 070 075, 42 251 51 51